2014 års upplaga av det prestigefyllda Dakarrallyt var det 35:e loppet i tävlingens historia och det sjätte året i följd som det kördes i Sydamerika. Loppet pågick mellan den 5:e och 18:e januari med start i argentinska Rosario och mål i chilenska Valparaiso.
Som vanligt var det tävlingens fyra klassiska fordonstyper som representerades. Dessa är rallybilar, motorcyklar, fyrhjulingar och lastbilar.
Under loppets 13 etapper passerade de tävlande bland annat städerna San Luis, San Juan samt Tucumán i Argentina. I Chile fick bland annat Calama, Antofagasta och La Serena ett besök. Motorcyklister och deltagare i fyrhjulingsklassen gjorde också en kort visit i bolivianska Uyuni.
Spanjoren Nani Roma tog sin första seger i bilklassen med en Mini. Han genomförde loppet med en totaltid på knappa 51 timmar. Också i motorcykelloppet blev det spanskt i topp med Marc Coma som tog hem sin fjärde titel på sin KTM. Hans totala tid stannade på strax under 55 timmar. Chilenaren Ignacio Casale gick segrande ur fyrhjulingsloppet för första gången med sin Yamaha. Hans totala tid landade på knappa 68,5 timmar.
I lastbilsklassen var det ryssen Andrey Karginov som drog det längsta strået med sin Kamaz och tog därmed sin första titel. Han genomförde sitt lopp på strax över 55 timmar.
För dig som vill läsa mer om tävlingens höjdpunkter i siffror rekommenderar vi den här artikeln på Eurosports webbplats.
Holländska lastbilstillverkaren DAF tillhör de mer namnkunniga märkena i Dakarrallyts historia och 2014 var inget undantag. Bland de 50 deltagarna i lastbilsklassen körde hela sju stycken en lastbil från DAF. Bäst blev holländaren Van Den Heuvel med en 15:e plats tätt följd av sin landsman Van Eerd på 16:e.
I vanliga fall brukar också holländska Leeuw Rallysport ställa upp med lastbilar från DAF men i år kunde de dessvärre inte delta.