Om ni är en mindre förening som anordnar egna motorsporttävlingar i enduro, rally eller liknande, gäller det att lägga stor vikt på säkerheten.
Skydda publiken
En viktig del är att skydda alla åskådare från tävlingen. Förr i tiden, i 24 Hours Le Mans-tävlingarna, körde man bara på gatorna i Monaco utan några förberedelser. Det ledde till att många åskådare dog när en bil sladdade från banan och in i ett folkhav.
Om ni inte kan sätta upp räcken eller bommar som håller bilarna inom banan, måste åskådarplatsen vara en bra bit från banan. Om ni kan resa en stadig läktare är det så klart bra.
Skydda förarna
Se till att alltid följa säkerhetsanvisningarna som Svenska Bilsportförbundet ger när det kommer till motorsport. Inuti bilarna ska det finnas burar som skyddar föraren om bilen rullar.
Det ska finnas sjukhuspersonal eller åtminstone tränade och certifierade personer på plats. En defibrillator kan vara en bra idé, man kan hyra dem hos vissa företag under tävlingshelgen. Det borde åtminstone finnas någon eller några som har gått en kurs i hjärt- och lungräddning.
Se till att ha första hjälpen-lådor redo. Det är inte alltid livshotande skador som sker. Även om det bara är ett litet skärsår, är det bra att linda om det och hålla det skyddat från smuts.
Ett annat sätt att skydda förarna är att se till att de faktiskt är bra förare. För att delta i ett rally och för att föreningen ska vara registrerad i SBF måste förarna ta licens. Gör några testrundor där förarna får bevisa att de kan hantera sina bilar. Ju mer träning som förarna ges, desto säkrare och roligare tävlingar.